اپلیکیشن همراهی
اصول تولید محتوای مذهبی

 

تولید محتوای مذهبی همچون سایر قالب های محتوایی به شکل های مختلف متن، عکس، عکس نوشته، گرافیک و اینفوگرافی، ویدئو و نماهنگ، پویانمایی، موشن‌گرافیک و … در فضای مجازی خودنمایی می کند.

محتوایی که در تمام زمینه های علمی، کاری، تحصیلی و … با نقاط ضعف و قوت خود در حال تهیه و انتشار است و در حوزه دینی و مذهبی هم روز به روز در حال افزایش است. اما نکته متمایز در حوزه تولید محتوای مذهبی همچون سایر زمینه های یاد شده، رعایت استانداردهای خاص این حوزه است که توجه بیش از پیش متولیان این حوزه را می طلبد.

محتوایی که بر اساس نیازمندی مخاطبان تهیه شود، دارای منابع معتبری بوده و نکات فنی بازاریابی محتوا و سئو رعایت شده باشد،در ادامه به بررسی اصول تولید محتوای مذهبی خواهیم پرداخت.

 

1-استفاده از کادر مجرب:

  برای موفقیت در تولید بهترین محتوا، اصول خاصی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا ضمن رعایت مبانی تولید محتوا با توجه به حساسیت موضوع محتوای مذهبی، محتوایی تولید شود که علاوه بر اثرگذاری درونی بر مخاطب با رعایت استفاده از منابع معتبر، اطلاعات دریافت شده از سوی مخاطبان باعث ایجاد انحرافاتی نشود.

این مهم توسط افرادی متخصص انجام میشود که شناخت خوبی از مخاطب دارند، به مسائل و مشکلات او مسلط هستند و به خوبی می توانند به اصل و حواشی مسائل پیرامون مخاطب بپردازند و با استفاده از منابع معتبر و به روز دینی، پاسخگوی نیازهای سایر مخاطبان  باشند.

 

2-شناخت درست مخاطب:

محتوا حلقه واصله میان مخاطبان و شما خواهد بود. محتوایی که با شناخت صحیح از مخاطب با توجه به سطح معلومات کاربر تولید می شود و قرار است علاوه بر رفع نیاز آنان، باعث افزایش سطح معلومات آنها هم بشود.

به طور حتم زبان و موقعیت اجتماعی مخاطب باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد. زبان تولید محتوا برای هر یک از گروه های کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، زنان و مردان متقاوت و متمایز است.

مخاطب حوزه دینی محتوایی را می پسندد که با توجه به قرار گرفتن در هر یک از گروه های یاد شده، به دور از پیچیدگی های علمی، محتوای مورد نظر را با زبان خودش دریافت کند، البته محتوایی که متناسب با جایگاه معارف دینی بیان شود.

اثرگذاری بر هر یک از گروه مخاطبان متفاوت بوده و انتخاب نوع رسانه در این زمینه اهمیت به سزایی دارد.

به طور مثال برای کودکان  باید حتی الامکان محتوای بصری جذابی ارائه شود و کمتر از 30 ثانیه زمان خواهید داشت تا اثرگذاری محتوایی لازم را بر روی مخاطب خود داشته باشید.

این موضوع برای سنین بالاتر متمایز می شود و افزودن نوشتار به محتوای بصری، اثرگذاری آن را دو چندان می کند.

 

3- استفاده از منابع معتبر مذهبی:

استفاده از منابع معتبر می تواند با عث جلب اعتماد حداکثری مخاطبان شود و زنجیزه این اعتماد زمانی کامل خواهد شد که منابع به طور صحیح در میانه و یا انتهای محتوا ذکر شود.

در حوزه محتوای مذهبی، مخاطبان به اعتبار منابع، اهمیت ویژه ای می دهند زیرا جزء مسائل مهم و اساسی در حوزه زندگی شخصی و معنوی آنها قرار می گیرد.

از طرفی با رعایت این موضوع به بهینه سازی موتورهای جستجو(seo) کمک شایانی خواهید کرد. زیرا منابع معتبر همیشه مورد جستجوی کاربران در فضای وب بوده و خواهد بود.

 خواندن این مطلب میتواند برای شما مفید باشد 

محتوای مذهبی، فراموش شده یا بدون مخاطب؟

امانتداری در ارائه محتوای مذهبی:

برای تهیه یک محتوای مخاطب پسند صرفاً یک نوشته روان و خالی از کلمات ثقیل و همراه با مستندات، کفایت می کند و لازم نیست نظرات شخصی یا اطلاعات نامطمئن به متن وارد شود که در صورت بروز هر مشکلی در اعتبار محتوا، مجموعه محتوا و برند به طور کلی از میان خواهد رفت!؟ لذا حفظ امانتداری در ارائه محتوای مذهبی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

به روز بودن محتوای مذهبی :

به طور معمول ارائه محصولات یا آپدیت محتوایی مثل اپلیکیشن های مذهبی در مناسبت های دینی شکلی رسمی و جدی به خود می گیرد و علت بارز آن جستجوی به روز مخاطبان است.

مخاطبانی که تلاش می کنند برای به روز نگاه داشتن خود از متن یک پیامک ساده گرفته تا با کیفیت ترین محتوای ویدیویی را در اختیار بگیرند تا از آن استفاده کنند.

مناسبت های مختلف مذهبی همانند میلاد و شهادت و سایر اعیاد وجود دارد که با توجه به ادیان مختلف درجه اهیمت آنها متفاوت است و رویکرد و استقبال مخاطبان هم متغیر می باشد اما نکته حائز اهیمت توجه و استقبال مخاطبان است که جامعه وسیعی را به خود اختصاص خواهد داد، لذا این موضوع باید به عنوان یکی از ارزش های محتوای مذهبی مدنظر قرار بگیرد.

 

  تکرار و کپی محتوای مذهبی، نقطه ضعفی جدی!؟

پرداختن به موضوعات، مناسک و مناسبت های مختلف دینی حوزه گسترده ای دارد اما باید توجه داشت که مخاطبان در مواجهه با محتوای مذهبی انتظار دریافت محتوای جدید، جذاب و منحضر به فرد را دارند.

کاربری که با زبان، تصویر و پیامی یکسانی با دیگران روبرو می شود، چرا باید محتوای شما را انتخاب کند؟

گاهی استفاده از محتوای یک منبع جدید و باز تولید محتوای قدیمی (استفاده از سایر قالب های محتوایی مثل تصویر، صوت، ویدیو و …) باعث نگاهی جدید به محتوا از سوی کاربران می شود. این می تواند نقطه شروعی برای ارائه یک محتوای جذاب به مخاطبان باشد.

 

پ.ن:

برداشتی آزاد از مقاله “فاکتورهای مهم در تولید محتوا مذهبی” سایت الو محتوا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *