اپلیکیشن همراهی
نرم افزار مذهبی

رسانه های دیجیتال، امروز به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در بستر‌های فرهنگی کشور شناخته می‌شود، اما در عین حال اکثر شرکت‌هایی که در زمینه تولیدمحتوای مذهبی-اسلامی نرم نرم افزارهای مذهبی فعالیت می کنند، وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و به نوعی با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما اوضاع نابسامان اقتصادی این فعالان در حالی است که در حوزه فروش و عرضه محصولات نرم‌افزار موبایلی، موضوع مذهبی و دینی امروز رتبه دوم را در بخش درآمد‌زایی دارد و این نشان دهنده وجود جامعه مخاطب مناسب در حوزه های دینی و قرآنی است، پس مشکل کار کجاست؟

در ادامه به بررسی این موضوع و تحلیل شرایط موجود خواهیم پرداخت.

 

 

ذائقه‌سنجی؛ پاشنه آشیل در تولید نرم افزارهای مذهبی

‌ کسب مقام دوم فروش که به اذعان مسئولان مربوطه اعلام شده است نشان دهنده رویکرد مثبت مخاطبان در حوزه دین و قرآن است اما به طور حتم عدم اثرگذاری مناسب و همچنین نبود ذائقه‌ سنجی باعث شده تعداد نرم افزارهای مذهبی که توانسته اند با تولید محتوای اثرگذار توجه مخاطبان را به خود جلب کنند، زیاد نباشد.

مراجعه به مارکت های معتبر اپلیکیشنی گویای فعالیت تعداد زیادی از این دست نرم افزارهاست اما به راستی در مقایسه با دیگر دسته های موضوعی اپلیکیشنی، اقبال عمومی برای دانلود چشمگیر نیست.

جامعیت محتوایی نکته ای است که بیشتر این دست از اپلیکیشن ها به آن توجهی نداشته اند!؟ مسلماً اپلیکیشنی که بتواند حداکثر موضوعات مورد نظر مخاطب را در خود گنجانده باشد، اثرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان خود دارد و با ذائقه مخاطبان هم سازگاری بیشتری دارد.

به طور مثال، مخاطبان ترجیح میدهند به جای نصب نرم افزارهای متن و صوت قرآن کریم، تفسیر آیات، آموزش قرآن و تلاوت های ترتیلی و مجلسی، تنها یک نرم افزار تهیه کنند که تمامی این خدمات در آن عرضه شود.

به طور حتم اقبال عمومی به سمت اپلیکیشن هایی خواهد بود که بیشترین محتوای کاربردی را برای مخاطبان در یک اپلیکیشن عرضه کنند.

 

 خواندن این مطلب میتواند برای شما مفید باشد 

محصولات دینی و قرآنی؛ رتبه دوم درآمد‌زایی دیجیتال

 

تولید کنندگان نرم افزارهای مذهبی چه می کنند؟

برای بررسی بیشتر وضعیت فعالان تولید‌کننده محتوای دینی و قرآنی در بستر فضای مجازی، بررسی بخشی از آمار وضعیتی آنها قابل توجه است.

فقط در استان قم در حدود دو هزار مؤسسه فرهنگی، حوزوی و پژوهشی وجود دارد که به نوعی به این حوزه مرتبط هستند، اما همه آن ها آثار دیجیتال ندارند و برخی در این عرصه به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند و برخی هم فضای صرف کسب‌ وکار محتوای حوزه دین را دارند.

لذا در مجموع به صورت تخصصی در حدود ۶۰ مؤسسه در حوزه محتوای دیجیتال مرتبط با دین فعالیت می‌کنند و تولیدات قابل توجهی دارند.

این آمار به معنی فعالیت جدی حدود 3 درصد از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال مذهبی تنها در شهر قم بوده که شامل تمامی بسترهای دیجیتالی موجود است و توجه به این نکته حائز اهمیت است که بیش از 40 میلیون گوشی تلفن همراه هوشمند در کشور ما وجود دارد و سهم نرم افزارهای موبایلی (اپلیکیشن) این حوزه به همین ترتیب قابل توجه نخواهد بود.

 

رقابت، موضوعی فراموش شده!؟

در مارکت های اپلیکیشنی و حتی سایت هایی که نرم افزارهای کامیپوتری مذهبی را انتشار می دهند اگر به استثنای توسعه دهندگانی که به صورت فردی اقدام به طراحی، ساخت و انتشار برنامه های خود کرده اند و محتوای اختصاصی یا حجمی کمی در یک موضوع خاص را ارائه کرده اند، توجه شود حضور تولید کنندگان و توسعه دهندگانی که به جامعیت و دسته بندی محتوای مذهبی توجه کرده اند خیلی پر رنگ نیست.

در حال حاضر چند شرکت بزرگ در این عرصه فعالیت دارند که با توجه به سابقه حضور و جذب مخاطبی که داشته اند به عنوان شناخته شده ترین فعالان این عرصه به همگان معرفی شده اند که اگر چه شاید مخاطب عام بدون توجه به این موضوع نرم افزار خود را انتخاب می کند اما به هر صوت اقبال عمومی به یک نرم افزار تأثیر بسزایی در انتخاب یک نرم افزار در بین کاربران بوده و خواهد بود.

لذا شاید رقابت در این عرصه و سرمایه گذاری شرکت های کوچک تر به نظر منطقی نخواهد آمد و به زودی از چرخه رقابت و عرضه محصولات خارج خواهند شد و حتی در صورت مداومت حضور امکان برنامه ریزی مدون برای رقابت و کسب درآمد و بقای شرکت کوچک یا نوپا دور از انتظار به نظر برسد.

 

جای خالی نرم افزارهای مذهبی در پویش های اجتماعی

در بین اپلیکیشن های مذهبی، موضوعی که نقش بسیار کمرنگی دارد، شبکه سازی مخاطبان و محتوای مذهبی و حتی ایجاد پویش های مذهبی است.

در برنامه های تلویزیونی متعدد که با موضوعات مختلف در مناسبت های متنوع برگزار می شوند تاکنون تمرکزی بر معرفی یک نرم افزار مذهبی خاص وجود نداشته است و این خود مهم ترین خلاء این دست از برنامه های تلویزیونی است که با رویکرد جمعی در تحولات و پویش های اجتماعی تهیه می شوند اما به شبکه سازی مخاطبان توجهی نمی شود!؟

پویش هایی عظیمی همچون اربعین حسینی(ع) که حضور چند میلیونی زائران، دستخوش رقابت های مقطعی برخی از اپلیکیشن ها می شود و پس از خوابیدن تب این موضوع، کاربران و ادامه ارائه محتوای لازم به دست فراموشی سپرده می شوند و عرصه برای خلق پویش هایی بی نظیر خالی می ماند!!

 

 خواندن این مطلب را به شما توصیه میکنیم

معرفی 6  اپلیکیشن‌ مذهبی برتر ایرانی

 

برای ارتقاء کیفی نرم افزارهای مذهبی چه باید کرد؟

نمایشگاه تعاملی توسعه کسب ‌وکار‌های فرهنگی در فضای مجازی تحولی مثبت است که هر ساله از سوی خانه ناشران دیجیتال مذهبی رسانه‌های دیجیتال کشور (به عنوان یکی از متولیان آن) برگزار می شود، فرصت مغتنمی است تا علاوه بر قرار گرفتن در فضای b2c و تعامل بهینه ای که با مخاطبان به وجود می آید، می توان به طور مستقیم و بدون واسطه در جریان نیازمندی مخاطبان قرار گرفت در حوزه b2b نیز ضمن آشنایی با بزرگان این حوزه و شکل گیری تعاملات لازم، معرفی دیگر شرکت های فعال و جذب سرمایه گذاری های فعال هم صورت پذیرد.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *