اپلیکیشن همراهی
محتوای مذهبی

محتوای مذهبی، فراموش شده یا بدون مخاطب؟

امروزه با گسترش فضای مجازی و تولید انواع محتوا در قالب­های مختلف، نمی توان از کمبود محتوا سخن به میان آورد. به ویژه در مورد محتوای مذهبی که مخاطبان خاص خود را دارد و تولید کنندگان ویژه ای هم دارد.

اما نکته حائز اهمیت توجه به تولید محتوایی خاص همچون در زمینه نرم افزارهای مذهبی مختلف است که از دو جنبه اهمیت دارد. اول استفاده از موقعیت ممتاز به وجود آورده برای تولید و نشر نرم افزارها و دوم پاسخ به تهدیدات و خالی نشدن میدان برای رقیبانی که به دنبال اهداف تخریبی هستند.

در ادامه به تحلیل این موضوع خواهیم پرداخت و شرایط موجود مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 

نقش کمرنگ تولید کنندگان برتر محتوای مذهبی

افزایش روز افزون مارکت های ارائه کننده اپلیکیشن ها­ حاکی از استقبال بیش از پیش نرم افزارهای اندرویدی و ios است. اما به واقع برای محتوای مذهبی هم این اوضاع بر وفق مراد است؟

مارکت کافه بازار با بیش از 40 میلیون کاربر مهمترین مارکت ارائه دهنده اپلیکیشن در کشور ایران است و اگر بر اساس آمار ارائه شده کافه بازار استناد کنیم، تا پایان سال 98، 11درصد از مجموع 109هزار  برنامه موجود، متعلق به دسته اپلیکیشن های مذهبی می باشد.

اگر چه در حال حاضر کمتر از 500 اپلیکیشن مذهبی در دسته مذهبی کافه بازار قابل مشاهده و دسترسی است اما تعداد برنامه هایی که بیش تر از 100هزار دانلود داشته باشند کمتر از انگشتان دو دست می باشد!؟ البته اپلیکیشن های دارای نصب چند میلیونی هم به مراتب کمتر است!؟

حتی در دسته بندی اپلیکیشن های برتر مذهبی کافه بازار هم که در حدود 130عدد اپلیکیشن مشاهده و پیشنهاد می شود، علاوه بر اپلیکیشن هایی که قبل از این نام برده شد، در مابقی موارد به ندرت به اپلیکیشن هایی می رسیم که نصب چند صد هزار تایی داشته باشند.

البته باید به این موضوع هم توجه داشت که اپلیکیشن های برتر و پرطرفداری مثل باد صبا، حبل المتین و باب النعیم که هر سه دارای نصب میلیونی هستند متعلق به یک توسعه دهنده هستند و در بسیاری دیگر از موارد اپلیکیشن­ هایی ساده و مختصر عرضه شده، محصولاتی که جنبه شخصی داشته و به شکل حقوقی و سازمان یافته منتظر نشده است و از طرفی دارای نصب زیاد هم نیست.

لذا به نظر میرسد باید نقش توسعه دهندگان فعال و زمینه فعالیت توسعه دهندگان توانمند جدید، هر چه بیشتر از پیش فراهم شود تا نیاز کاربران چند 10میلیونی مارکت وسیع و توامندی چون کافه بازار برآورده شود.

 

مطالعه این مطلب میتواند برای شما مفید باشد

توليد محتوای دينی با نگاهی نو در فضای مجازی به تخصص توليد‌كنندگان بستگی دارد

 

تنوع و غِنای محتوای مذهبی، نیازی مُبرم!؟

در بررسی های اجمالی اپلیکیشن های مذهبی موجود درکافه بازار موضوعی که به وضوح به چشم می خورد، کمبود غِنای محتوای مذهبی است!؟

بسیاری از اپلیکیشن ها تنها دارای یک موضوع یا محتوایی خاص هستند و شاید در نگاه اول اینکه یک اپلیکیشن توانسته است تنها با ارائه یک اپلیکیشن با موضوع یک ادعیه خاص یا نواهای یکی از مداحان اهل بیت(ع)، به عدد نصب چند هزارتایی دست پیدا کند، موفقیت چشم گیری باشد! اما اتفاقی که رخ خواهد داد بازخورد منفی در بین کاربران این دست از اپلیکیشن های مذهبی است.

کاربری که می بایست برای هر موضوعی مثل قرآن، ادعیه، نواهای مذهبی، ابزار اسلامی و … یک اپلیکیشن مجزا دانلود کند و برای استفاده از هر کدام از آن ها باید زمانی را به شکلی جداگانه با ux)  متفاوت) اختصاص دهد.

به طور حتم کاربران ترجیه می دهند به دنبال اپلیکیشنی باشند که حداکثر کارآیی را دارد و دارای جامعیت محتوایی لازم باشد. پس اگر اپلیکیشن هایی که به طور مختصر، محتوایی محدود را در خود جای داده اند به غِنای محتوای خود بپردازند به طور حتم استقبال بیشتری قرار خواهند کرفت و  رقابت جدی تری در میان توسعه دهندگان روی خواهد داد که حاصل آن افزایش تنوع و غِنای محتوای مذهبی است

عدم توجه به تولید محتوای مذهبی توسط مخاطبان

تولید محتوا توسط مخاطبان(ugc) یکی از جذاب ترین و در عین حال پر طرفدارترین مکانیزم هایی است که امروزه توسعه دهندگان اپلیکیشن از آن علاوه بر ابزاری برای جذب مخاطب به عنوان وسیله ای برای تولید محتوای داخلی اپلیکیشن هم استفاده می کنند.

محتوایی که دارای خلاقیت و همذات پنداری فوق العاده ای است و تأثیر بسزایی بر استقبال مخاطبان دارد و می تواند دست مایه برگزاری کمپین ­های تبیلعاتی هم باشد و باعث ترند شدن یک اپلیکیشن مذهبی باشد.

در صورتیکه یک اپلیکیشن مورد پسند کاربران خود باشد و برنامه های ترغیبی مناسبی در این رابطه با هدف تولید محتوا توسط کاربران صورت پذیرد، به طور حتم این مکانیزم از طرف کاربران مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

مکانیزمی که نقطه نهایی آن نشان دادن یک به یک کاربران برای تولید و حتی بازنشر محتوا به دیگر کاربران است و این می تواند به عنوان هدف اصلی تولید محتوا توسط مخاطبان باشد تا مخاطبان خود را در یک بازی برد-برد ببینند.

تجریه اپلیکیشن های قدرتمندی مثل اینستاگرام نشان داده است که افراد زیادی خواهان نشان دادن استعدادهای خود در زمینه های مختلف تولید محتوا است و حاضرند محتوای خود را حتی به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار بدهند.

البته روبیکا به عنوان یک پلتفرم ایرانی هم تا اندازه ای توانسته در این مهم موفق عمل کند و با راه اندازی کانال هایی توسط خود و تولید محتوا توسط ادمین ها، مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کند.

 

مطالعه این مطلب را به شما توصیه می کنیم 

8 مشخصه برتر یک اپلیکیشن مذهبی

 

حرف آخر

موارد یاد شده به عنوان تحلیل های تجربی در زمینه تولید محتوای مذهبی، و نقاط ضعف و قوت و تهدیدهایی است که میتواند به عنوان نقطه قوت قابل بهره برداری باشد، به نظر شما چه موارد دیگری می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد؟
لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید

 

 

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *